نقد فیلم “یک روش خطرناک”

 اختلالات اضطرابی

فیلم “یک روش خطرناک” درامی تاریخی است که درونمایه‌ای از فلسفه و اخلاق نیز در آن به چشم می‌خورد. این فیلم از لحاظ ساختار و درونمایه با سایر آثار کراننبرگ تفاوت‌های زیادی دارد و بر خلاف اغلب آثار این فیلمساز که در ژانر وحشت ساخته شده در این فیلم خبری از وحشت نیست! کراننبرگ این بار مستقیماً به علاقه شخصی‌اش یعنی مبحث روان‌شناسی پرداخته است.

با ما همراه باشید.

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: دیوید كراننبرگ
  • نویسنده: كریستوفر همپتون
  • طبقه‌بندی : تاریخی
  • سال تولید: 2011
  • اختلال شاخص: اختلالات اضطرابی
  • زبان : انگلیسی
  • كشور تولیدكننده: –
  • زمان : 99 دقیقه

توضیحات فیلم:

 

داستان فیلم یک روش خطرناک در مورد زنی به نام سابینا اشپیلیرین (کایرا ناتیلی) است که به دلیل بیماری حاد روانی به یک آسایشگاه روانی که مدیریت آن را دکتر یونگ بر عهده دارد، منتقل می‌شود و در آن جا تحت درمان قرار می‌گیرد. یونگ با استفاده از روش «گفتار درمانی» سعی می‌کند تا ذهن پریشان سابینا را آرام کند تا زمینه را برای بازگو کردن اتفاقاتی که منجر به ایجاد مشکلات در ذهن او شده را باز کند. پس از مدتی تلاش، یونگ سرانجام موفق می‌شود تا با استفاده از روش گفتار درمانی، به گذشته تکان‌دهنده سابینا پی ببرد. سابینا در گذشته توسط پدرش مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود و به همین جهت اکنون تعادل عصبی ندارد. این مسئله باعث می‌شود تا یونگ سراغ استاد علم روان‌شناسی یعنی زیگموند فروید (با بازی ویگو مورتنسن) را بگیرد و از او دربارهٔ نظریه‌اش مبنی بر رابطه بین مشکلات جنسی و آشفتگی ذهنی اطلاعات کسب کند. دکتر یونگ که تا این زمان تنها از راه مکاتبه با فروید در ارتباط بوده است در این زمان موفق می‌شود که برای دیدار با پروفسور فروید راهی وین شود، یونگ از این که فروید را از نزدیک دیده بسیار ابراز خوشحالی می‌کند و این دو ظرف مدتی بسیار کوتاه دوستان بسیار خوبی با یکدیگر می‌شوند و فروید حتی یونگ را به عنوان جانشین خودش معرفی می‌کند.

در این مدت حال سابینا روز به روز بهتر می‌شود. سابینا تمایل دارد که با دکتر یونگ در ارتباط بیشتری باشد. و به او  ابراز علاقه می‌نماید. دکتر یونگ در ابتدا به دلیل تفکرات خاص خودش روی خوشی به او نشان نمی‌دهد، اما پس از مدتی به او علاقمند می‌شود. او سعی دارد این راز را از همسرش «اما» و دکتر فروید مخفی نگه دارد اما پس از مدتی که فروید درمان سابینا را بر عهده می‌گیرد از این راز دکتر یونگ مطلع شده و در بحث‌های ایدئولوژیک بین خود و دکتر یونگ از این رابطه به عنوان حربه‌ای در مقابل وی بهره می‌برد. دکتر یونگ در این زمینه شکست خورده و خود به بیماری افسردگی دچار می‌شود تا این که مدت‌ها بعد سابینا اشپیلرین که اینک یک پزشک متخصص روان درمانگر شده برای درمان دکتر یونگ به منزل او می‌رود.

نقد و تحلیل فیلم:

فیلم “یك روش خطرناك” داستان پیچیده از روزهای آغازین روانكاوی است و استفاده از مكالمات فراوان در این فیلم، آن را به اثری تخصصی برای مخاطبان تبدیل كرده است.

فیلم”یک روش خطرناک” درامی تاریخی با محتوای فلسفی و اخلاقی است و بر خلاف اغلب آثار این فیلمساز که در ژانر وحشت ساخته شده در این فیلم خبری از وحشت نیست! کراننبرگ این بار مستقیماً به علاقه شخصی‌اش یعنی مبحث روان‌شناسی پرداخته است.

فیلم”یك روش خطرناك” قسمتی از زندگی زیگموند فروید نظریه‌پرداز و روان‌شناس مشهور جهان و کارل گوستاو یونگ یکی از بنیان‌گذاران علم روانکاوی را مورد بررسی قرار داده است.

بحث اصلی فیلم “یک روش خطرناک” در مورد رفتارهای انسانی است که تحت تأثیر انگیزه‌های ضمیر ناخودآگاه انسان است که در نوع جنسی ریشه در اختلالات روانی دارد. فروید بر این باور بوده که این اختلالات روانی می‌تواند به خاطرات خودآگاهانه بدل شود و از این طریق بیمار توسط پزشک روان درمانگر درمان گردد.

فیلمنامه “یک روش خطرناک” گفتگو محور است بطوریكه بیننده خود را در حال تماشای مستندی درباره علم روان‌شناسی نمی‌بیند. فیلمنامه‌نویس با مهارتی شگفت‌انگیز شخصیت فروید را بسیار تحلیل‌گرا و درون‌گرا معرفی کرده که تمامی اعمال و حرکات و سکنات این شخصیت با شخصیت اصلی فروید همخوانی دارد. در مورد دکتر یونگ نیز شخصیت‌پردازی به نحوی دقیق انجام پذیرفته است و این شخصیت بسیار غیرقابل پیش‌بینی به تصویر کشیده شده است.

اما سوالات زیادی در خصوص داستان فیلم “یك روش خطرناك” در ذهن‌ها شكل می‌گیرد مثلا شخصیت سابینا که از ابتدای فیلم یک دیوانه زنجیری مطلق به تصویر کشیده شده چگونه به جایگاهی می‌رسد که دستیار اول دکتر یونگ می‌شود؟ زنی که بیماری شدید روحی دارد چگونه و چطور ادای روان‌شناس حرفه‌ای از خود در می‌آورد؟ یا این که در نیمه نهایی فیلمنامه چطور، چرا و چگونه سابینا بعد از یک سفر کوتاه مدت به سوئیس کاملا حال عادی خود را به دست می‌آورد و به یکی از معروف‌ترین روانپزشکان بدل می‌شود؟

کراننبرگ فیلمسازی است که علاقه مفرطی به علم روان‌شناسی دارد و در اغلب فیلم‌هایش به مسائل مختلف روان‌شناسی اشاره دارد. اما یک روش خطرناک که به زندگی خصوصی دو تن از بزرگترین روان‌شناسان قرن بیستم می‌پردازد ادای دینی است که کراننبرگ انجام داده است.

اين مطلب توسط سايت دكتر اميرمسعود رستمي تهیه و  تنظيم شده است.

مطالب مرتبط

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *