نقد فیلم “آنی هال” 

 اختلال اضطراب منتشر

فیلم “آنی هال” به کارگردانی وودی آلن، برنده جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلنامه، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن شده است. وودی آلن با ساخت فیلمی همچون آنی هال نقطه عطفی در کارنامه خود بوجود آورد، موفقیتی بزرگ که از آراستگی واقعیات اجتماعی با طنزی متفاوت بدست آمده بود.

با ما همراه باشید.

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: وودی آلن
  • نویسنده: وودی آلن
  • طبقه‌بندی : رمانتیك/كمدی
  • سال تولید: 1977
  • اختلال شاخص: اختلال اضطراب منتشر
  • زبان : انگلیسی
  • كشور تولیدكننده: آمریكا
  • زمان : 93 دقیقه

توضیحات فیلم:

در طول پنج دهه گذشته وودی آلن، فیلم‌ساز نیویورکی، فیلم‌های زیادی از کمدی‌های مضحک تا فیلم‌های جنایی ساخته است اما هیچ‌کدام مشهورتر یا محبوب‌تر و به شکل گسترده‌ای مورد تحسین قرارگرفته‌تر از «آنی هال» نیست. این فیلم با نقش‌آفرینی درخشان آلن و دایان کیتون و بازیگران بزرگ دیگر در نقش‌های مکمل، درباره رابطه عاشقانه بین آنی هال و الوی سینگر است و در کنار این، فیلم به مسائلی چون جنسیت، روانکاوی و مدرنیسم می‌پردازد؛ آن‌هم خیلی پیش‌تر از آنکه دیگر فیلم‌سازان درباره چنین مسائلی فیلم بسازند.

داستان فیلم مربوط به زندگی الوی سینگر (وودی آلن) است که یک بازیگر طنز و یک شو من می‌باشد. الوی سینگر سعی دارد بفهمد چرا رابطه‌اش با دختری به نام آنی هال (دایان کیتون) که یک خواننده است یک سال قبل قطع شده است.

 وودی آلن دیدگاه‌های جالبی از خود را بیان می‌کند و در اول فیلم هم قصد دارد تکلیف خود را با مخاطبش مشخص کند، او در اول فیلم به معرفی خود می‌پردازد و می‌گوید، او می‌خواهد بگوید با فیلمی طرفید که می‌خواهد با شما صحبت کند، قصدش طنز نیست و کمی از مایه‌های طنز هم در آن برده شده است.

نقد و تحلیل فیلم:

 

وودی آلن در آنی هال بُعد تازه‌ای از شخصیت خودش را به نمایش می‌گذارد. بُعدی که در جریان فیلم‌های قبلی، اجراهای کمدی روی صحنه و حتی داستان‌های مصورش پرورش یافته بود و حالا تماشاگر در این فیلم با آن روبرو می‌شود. میت‌وان گفت وودی در این فیلم خودش را بازی می‌کند و بطور اخص شخصیت خود را مورد تحلیل قرار می‌دهد. فردی فوق‌العاده عصبی و شبهه روشن فکری که در زندگی اجتماعی‌اش انسان موفقی نیست.

فیلم سعی دارد نگاهی موشکافانه به این نوع شخصیت داشته باشد، نگاهی دقیق‌تر از فیلم‌های قبلی آلن که با وجود کمدی بودن و داشتن لحظاتی خنده‌دار، مسائلی را مطرح می‌کنند که بیانگر پختگی این کارگردان محبوب امریکایی است. کسی که زمانی هرکاری برای خنداندن تماشاگر می‌کرد حالا اثری عمیق و متفکرانه ارائه کرده است. شاید به همین خاطر است در تیتراژ ابتدایی “آنی هال” را بجای کمدی عاشقانه، “عاشقانه‌ای عصبی” می‌نامد، زیرا خودش هم مانند قهرمان داستانش فردی عصبی است که احساسات، تفکرات را به راحتی برای مخاطب بازگو می‌کند. در واقع با توجه به رابطه‌ها و الگوهای رفتاری خود، آلن دست به تحلیلی می‌زند تا ببیند چقدر شخصیت‌اش در موقعیت‌های مختلف زندگی موفق بوده است. حاصل کار نیز فیلمی هوشمندانه شده است، هرچند برای آنکه مخاطب ساده‌اندیش و قدیمی خود را نیز راضی نگه داشته باشد، صحنه‌های خنده‌داری را در فیلم جای داده که تا حدی غیر ضروری بنظر می‌رسند.

وودی آلن با سبکی جدید به حرف با ما می‌پردازد، با سخن گفتن با ما، با طنزهای زیبایش سعی در رسیدن به آنچه هدف فیلمش هست دارد، و به آن هم می‌رسد، ” دید ما نسبت به روابط زندگی “.

او حرف زیبایی می‌زند، روابطی که آنها را آغاز می‌کنیم، چندی بعدش به خود می‌گوییم، چه اشتباه بزرگی بود و به خاطر کمی مشکلاتی که برای ما فراهم می‌کند سریعا آنرا قطع می‌کنیم چون هدف بزرگ و اصلی این روابط را فراموش کرده‌ایم، هدف از زندگی زناشویی زن و مرد فقط و فقط رفع چند نیاز غریزی نیست، بوجود آوردن زندگی جدید و نیرو بخشیدن به آن است که متاسفانه در بین خواسته‌های سطحی افراد جامعه امروزی معنایی دیگر ندارد.

آلن به تعریف شخصیت خود و جامعه خویش نیز می‌پردازد، شخصیت گیج و بی‌اعتمادی که جامعه از او ساخته و سعی دارد از آن دوری کند و برای همین هدف‌های زندگی خویش را نیز فراموش می‌کند، علی‌رغم اعتقادات و تفکرات بزرگی که دارد ( برای مثال تفکر زیبای او در مورد مرگ که نباید آنرا فراموش کرد) بازهم نمی‌تواند انسان‌های اطراف خود را درست درک کند و آن هم به خاطر توجه بیش از حد به خودش است. آلن با جمله آخر خود همین قصد را دارد، او می‌خواهد بگوید به خاطر توجه بیش از حد به خودمان و نیازهای سطحی‌مان است که اساس و پایه زندگی اجتماعی را نیز از بین برده‌ایم.

فیلم آنی هال فیلمی است که مخصوصا زوج‌ها باید به دیدن آن بنشینند و باید بعد از دیدنش، آنرا برای خود مرور و بررسی کنند تا قبل از شروع زندگی، معنا و هدف زندگی و همدیگر را بهتر بشناسند و نسبت به حقایق اصلی ارتباط های دو جنس مخالف کور نشوند.

اين مطلب توسط سايت دكتر اميرمسعود رستمی تهيه و تنظيم شده است.

مطالب مرتبط

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *