نقد فیلم “متولد چهارم جولای” 

اختلال استرس پس از سانحه

فیلم “متولد چهارم جولای” ۱۹۸۹، محصول آمریکا و انگلیس ساخته الیور استون است و تام کروز، کیرا سگویک و ویلم دافو در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم بر اساس کتاب زندگی‌نامه ران کوویک سرباز آمریکایی حاضر در جنگ ویتنام ساخته شده است و فیلمنامه آن به صورت مشترک توسط استون و کوویک نوشته شده است.

فیلم «متولد چهارم جولای» برنده دو جایزه اسکار بهترین کارگردانی و تدوین و نامزد ۶ اسکار بهترین فیلم، فیلمنامه اقتباسی، بازیگر نقش اصلی (تام کروز)، موسیقی و فیلمبرداری شد.

با ما همراه باشید.

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: الیور استون
  • نویسنده: الیور استون
  • طبقه‌بندی : درام جنگی
  • سال تولید: 1989
  • اختلال شاخص: اختلال استرس پس از سانحه
  • زبان : انگلیسی
  • كشور تولیدكننده: آمریكا
  • زمان : 145دقیقه

توضیحات فیلم:

فیلم «متولد چهارم جولای» درباره داستان واقعی زندگی ران کوویک جوان آمریکایی است که در اوج سال‌های جوانی بصورت داوطلبانه راهی جبهه جنگ آمریکا با ویتنام شده، اما با آسیب‌دیدگی در جنگ و از دست رفتن توانایی حرکتی‌اش، نسبت به دیدگاه‌های قبلی خود درباره مفهوم وطن‌پرستی و اعتقاداتش به شدت دچار تردید و بازنگری می‌شود… ضمن اینکه مردم و دولت نیز دیگر آن دید گذشته را نسبت به سربازان جنگ و میهن‌پرستی ندارند…

فیلم از کودکی ران شروع شده و به سال‌های نوجوانی و تحصیل او در دبیرستان می‌رسد و سپس خدمت سربازی و سپس انجام وظیفه در نیروی تفنگداران دریایی آمریکا در ویتنام را به تصویر کشیده و با نمایش حادثه‌ای که منجر به قطع نخاع و فلج نیم‌تنه پایین او می‌شود، دوران بازپروری و بهبود او در بیمارستان کهنه‌سربازان برانکس را توضیح داده و سپس تحول شخصیتی او را به یک فعال مخالف جنگ شرح می‌دهد.

نقد و تحلیل فیلم:

 

متولد چهارم جولای فیلمی دیگر در مورد پوچی جنگ‌ها بخصوص جنگ ویتنام و تاثیر تبلیغات دولت‌ها در کشاندن جوانان به عرصه جنگ است. نقش اول فیلم با بازی تام کروز قرار است یک تفنگچی پشیمان را که احساس می‌کند دچار جو گرفتگی شده و به جنگ رفته و علاوه بر کشتن زن‌ها و بچه‌های ویتنامی, یکی از هم رزمان خود را هم کشته و حالا دچار عذاب وجدان شده را بازی کند. ضرب آهنگ نسبتا تند فیلم تماشاگر را با خود تا پایان بدون احساس خستگی می‌کشاند. جمع دوستان در ابتدای فیلم در رستوران و تصمیم‌گیری در مورد آینده یادآور سکانس معروف فیلم ضیافت است. مثل همیشه بحث بر سر آینده است و هر کس سعی دارد تصمیم خود را توجیه کند و آنرا بهترین جلوه دهد. از ادامه تحصیل تا ورود به کارهای اقتصادی و سر انجام رفتن به جنگ .

فیلم مفاهیمی چون شرف, وظیفه و فداکاری را طرح می‌نماید ولی در لایه رویی می‌ماند و بدون قضاوت آنها را به عرصه بحث می‌گذارد. پسر بزرگ خانواده که حالا قطع نخاع شده می‌گوید: “حس می‌کردم برای آزادی جهان مبارزه می‌کردم ولی حالا حاضرم همه ارزشامو بدم تا بدنمو بدست بیارم ” .

فیلم متولد چهارم جولای روند اضمحلال و مسخ  یک سرباز آمریکایی آنگاه که می‌فهمد فریب تبلیغات دولت را خورده و حالا نه تنها او را قهرمان جنگ نمی‌دانند بلکه رفتاری تحقیرآمیز با او  دارند و سرخوردگی بعد از این مرحله را نشان می‌دهد .

اين مطلب توسط سايت دكتر اميرمسعود رستمي تهیه و  تنظيم شده است.

مطالب مرتبط

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *