نقد فیلم “غلاف تمام فلزی”

اختلال اضطرابی

فیلم “غلاف تمام فلزی” اثرکارگردان کمالگرای سینما،استنلی کوبریک است که درباره جنگ ویتنام و  آماده‌سازی سربازان امریکایی و نبرد آنها با مردم ویتنام صحبت می‌کند. کوبریک فیلم”غلاف تمام فلزی” دیدگاه ضدجنگ خود را سربازان از دست رفته آمریکایی و در عین حال نابودی یک نسل از مردم ویتنام و تبعات آن برجای می‌گذارد.

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: استنلی كوبریك
  • نویسنده: استنلی كوبریك
  • طبقه‌بندی : غم انگیز , جنگی
  • سال تولید: 1987
  • اختلال شاخص: اختلالات اضطرابی
  • زبان : انگلیسی
  • كشور تولیدكننده: انگلیس , آمریکا
  • زمان : 116دقیقه

توضيحات فيلم:

فیلم “غلاف تمام فلزی” از دو بخش اصلی تشکیل شده است. در قسمت اول فیلم، شاهد آموزش سربازان آمریکایی در اردوگاه‌های آموزشی هستیم. جایی که آنها در بدترین فشارهای روحی و جسمی قرار می‌گیرند تا به مردانی قاتل و وحشی تبدیل شوند. در این قسمت فیلم شاهد سختی‌های تمرین و سختگیری‌های مربی‌های آموزشی هستیم؛ تمرینات و آموزش‌هایی که در روح و روان سربازان تاثیر زیادی دارد.

فیلم”غلاف تمام فلزی” به جنگ واقعی می‌پردازد. جنگی که هرچند برای آن آمادگی پیدا کرده بودند ولی به هر حال چیزی فرای تصورات قبلی آنهاست. در اینجا دچار جنگی درونی نیز می شوند. جنگی برای انتخاب بین خوب یا بد.

در این فیلم تردید شرکت در جنگ ویتنام به شکل‌های مختلف تصویر شده است. درصحنه‌ای که در ویتنام حضور دارند، سربازی حضورشان در این کشور را اشتباه می‌دانند و سرباز دیگر در جواب می‌گوید که این هم یک جور تجارت است و ناراحت نباش.

در صحنه‌ای دیگر فیلم “غلاف تمام فلزی”، وقتی گروه مستندساز از آنها در حال گزارش گرفتن است، بعضی از سربازها با ناامیدی و یاس درباره حضورشان در ویتنام صحبت می‌کنند و این‌که نباید در اینجا حضور داشته باشند. این در حالی است که در فیلم‌های جدید جنگی به‌گونه‌ای سربازان آمریکایی به تصویر کشیده می‌شوند که با یقین به هدفی متعالی در جنگ حضور دارند و از آمدن خود پشیمان نیستند که هیچ، حتی احساس افتخار و غرور هم می‌کنند. اما سربازان آمریکایی بیشترین مشکلات روحی و روانی را دارند و وقتی از جنگ برمی‌گردند، بسیاری از آنها دچار افسردگی می‌شوند. تجاوز و بی‌اخلاقی‌هایی که روزبه‌روز در ارتش آمریکا بیشتر می‌شود و تبدیل به معضلی شده است، سربازانی که بسیاری از آنها خواهان پایان دادن به جنگ‌ها و بازگشت به خانه خود هستند.

فیلم غلاف تمام فلزی ساختاری محکم و قدرتمند دارد. کارگردانی فیلم به وی‍ژه صحنه‌های جنگ به شدت واقعی، تاثیرگذار و هنرمندانه است.

این فیلم با گذشت ۲۰ سال هنوز یکی از نمونه‌ای‌ترین فیلم‌ها در گونه سینمای جنگی است و به نوعی معیاری است برای فیلم‌های جنگی بعد از خود.

نقد و تحلیل فیلم:

فیلم “غلاف تمام فلزی”، فقط اثری درباره جنگ ویتنام نیست. استنلی کوبریک در این فیلم مانند بیشتر آثارش به درون ضمیر انسان نگاه می‌کند و هر فیلم را تبدیل به پژوهشی روان‌کاوانه می کند. “غلاف تمام فلزی” یک دهه پس از فروکش کردن موج فیلم‌های مربوط به جنگ ویتنام ساخته شد تا اثری درباره ذات خشونت و خشونت‌پروران که مضمونی سیاسی و اجتماعی دارد.در فیلم “غلاف تمام فلزی” روحیه را مهم‌ترین سلاح در زمان جنگ می‌داند و یکی از سربازها که این شرایط غیرانسانی را تحمل نکرده و در نهایت در یک حالت روانی بعد از کشتن فرمانده، مغز خود را نیز متلاشی می‌کند. فیلم آشکارا انتقادی است به تزریق روحیه وحشی‌گری و جنگ طلبی به سربازان بیچاره آمریکایی و تبدیل کردن آنها به حیوانات دست آموز. جالب آنکه این فیلم با وجود برخورداری از فضایی به شدت تلخ و عصبی‌کننده، در سراسر فیلم طنز خاص کوبریک را نیز در خود دارد. شروع فیلم حتی به گونه‌ای نوید یک فیلم کمدی درباره جنگ را می‌دهد، اما رفته رفته ماهیت واقعی خود را آشکار می‌کند و در چرخشی عصبی کننده، تماشاگر را به شدت درگیر می‌کند.

حالات روانی سرجوخه لئونارد بسیار حائز اهمیت است و کلاه جوکر که در پوستر اصلی فیلم هم هست؛ به همراه عبارت ” متولد شده برای کشتن” در کنار علامت صلح! ترکیب طعنه‌آمیزی به حرف‌های بانیان جنگ در آمریکا است.

“غلاف تمام فلزی” یک فیلم جنگی غیر تبلیغاتی بود و تکان‌دهنده‌ترین قسمت فیلم، سکانس جلسه خبرنگاران جنگی بود با واژه‌های ماشینی از پیش تعریف شده، گزارش‌های خشک و قرار گرفته در چهارچوب سانسور که اکثر مردم امروزه با این ادبیات آشنا هستند.

این مطلب توسط سایت دکتر امیرمسعود رستمی تهیه و تنظیم شده است.

مطالب مرتبط

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *