نقد فیلم”تک تیرانداز آمریکایی”

اختلال استرس  سانحه

فیلم “تك تیرانداز آمریكایی” محصول سال ۲۰۱۴ آمریکا در ژانر زندگی‌‌نامه‌ای, جنگی, درام, به کارگردانی کلینت ایستوود و نویسندگی جیسون هال است. داستان فیلم”تك تیرانداز آمریكایی” برگرفته از کتاب تک‌تیرانداز آمریکایی و روایت زندگی تک تیرانداز آمریکایی کریس کایل است. این فیلم برنده جایزه اسكار بهترین تدوین صدا شده است.

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: کلینت ایستوود
  • نویسنده: جیسون هال
  • طبقه‌بندی : اکشن | بیوگرافی | درام | جنگی
  • سال تولید: 2014
  • اختلال شاخص: استرس پس از سانحه
  • زبان : انگلیسی
  • كشور تولیدكننده: آمریکا
  • زمان : 132 دقیقه

توضیحات فیلم:

فیلم “تك تیرانداز آمریكایی” درباره نظامی‌ای گردن کلفت است که کشتن، حرفه او شده است و بدلیل بالا بودن تعداد قربانیانش لقب افسانه را كسب كرده است. فیلم “تك تیرانداز آمریكایی” با صدای اذان شروع می‌شود که غرش عبور تانک‌های آمریکایی در خیابان‌های عراق، رفته رفته محوش می‌کنند. در پی آن، شخصیت اصلی داستان حضور می‌یابد و با نشانه روی به سمت زن و بچه‌ای که قصد دارند طی عملیاتی ظاهرا انتحاری، زره پوشی آمریکایی را منفجر کنند، تعلیق نخست اثر را رقم می‌زند. صدای اغراق شده تنفس او با شلیک ناگهانی‌ای که عطف به گذشته او می‌زند، پتانسیلی موقعیتی را شکل می‌دهد که در صورت جدی گرفته شدن، می‌توانست تبدیل به اثری بسیار انسانی شود و پرسش‌هایی جدی را در باب کم و کیف مشروعیت خشونت در جنگ به عمل آورد. در فیلم همه چیز به شکل فرموله شده، ردیف شده است: آدم‌های خوب، آدم‌های بد؛ و بر همین مبنا وظیفه در برابر هر یک از این‌ها هم بر اساس تقسیم‌بندی سه‌گانه پدر کایل از موجودات (گرگ و گوسفند و سگ گله) از قبل تعیین شده است. در فیلم، هیچ عمق دراماتیکی که بتوان با نقب در آن، لایه‌هایی از تفکر را تشخیص داد وجود ندارد و کایل به سهولت با نیم نگاهی به اطراف، درمی یابد که کار خوب چیست و طرف بد کدام است. 

پخش تصاویر برج‌های دوقلو در حادثه ۱۱ سپتامبر فورا او را به جنگ ترغیب می‌کند و در عراق هم هر آنچه او را به کشتن وادارد اولویت کاری‌اش می‌شود؛ ولو آنکه بلندای دیده بانی‌اش را ترک کند و همراه سربازان پیاده نظام، به وارسی خانه‌های عراقی‌ها مشغول شود.

نقد و تحلیل فیلم:

متاسفانه در فیلم‌های هالیوودی پخش صدای اذان نماد حملات تروریستی شده است و با شنیدن آن مخاطب منتظر خون و حمله است.

فیلم “تك تیرانداز آمریكایی” در دو سكانس اتفاق می‌افتد یكی سكانس جنگی و دیگری سكانس خانوادگی كریس كایل كه نشان می‌دهد كه كریس كایل برای حفظ سلامت خانواده‌اش و نیز هم‌وطنانش با مسلمانان(تروریست‌ها) می‌جنگد. همچنین در فیلم به این مساله پی می‌بریم كه خانواده كریس بسیار مذهبی و معتقد بوده و نشان‌دهنده این است كه سربازان آمریكایی با اعتقاد و ایمان به جنگ می‌پردازند و به این نكته می‌پردازد كه دین مسیحیت بدون خشونت و دین اسلام سرشار از خشونت است.

«تک تیرانداز آمریکایی» برایمان موعظه سیاسی نمی‌کند. گرچه کتاب کایل پر است از صحنه‌های میهن پرستی، که برخی از آن‌ها به تصویر تبدیل شده‌اند، اما هرگز احساس نمی‌کنیم که با یک پروپاگاندای بیش از ناسیونالیستی طرف شده‌ایم. همچنین در فیلم خبری از نمایش احساسات ضدآمریکایی نیست. فیلم کاری به درستی و غلطی جنگ ندارد و در عوض روی تلاش این مردان در سنگرها تمرکز می‌کند. این فیلم درباره زندگی، مشکلات و اهریمن‌هایی است که باید در زمان جنگ و بعد از برگشتن به خانه شکست دهند.

تک تیرانداز آمریکایی در راستای اهداف اسلام ستیزی و عرب ستیزی است. در تک تک سکانس ‌های اکشن و بسیار حساس فیلم در پس زمینه تصویر در حال شنیدن اذان هستیم.

ایستوود یک جمهورى ‌خواه متعصب و دوآتشه ا‌ست که این فیلم را براساس کتاب شخص کریس کایل ساخته است. ایستوود تمام تلاش اش را کرده است که از کایل یک قهرمان افسانه‌‌ای بسازد. صد در صد پدیده ‌ای مانند داعش در ساخته شدن چنین فیلمی و در چنین زمانی توسط ایستوود بی ‌تأثیر نبوده است. ولی به نظر من حمله به یک کشور دیگر به خاطر پیشگیری از حوادث تروریستی و کشتن هزاران کودک و پیر و جوان بی ‌گناه بی‌معنی است و لقب «قصاب» یا «بیمار روانی» بیشتر شایسته‌ کایل است تا «افسانه»!

اين مطلب توسط سايت دكتر اميرمسعود رستمی تهيه و تنظيم شده است.

مطالب مرتبط

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *