نقد فیلم”بتمن آغاز می‌کند”

روانشناسی مثبت‌گرا

فیلم “بتمن آغاز می‌کند” فیلمی ابرقهرمانی به کارگردانی و نویسندگی کریستوفر نولان است و بر پایهٔ شخصیت بتمن دی‌سی کامیکس است. این فیلم که باز راه‌اندازی مجموعه فیلم‌های بتمن به حساب می‌آید، داستان زندگی بروس وین را از ابتدا روایت می‌کند شامل ترس او از خفاش‌ها، مرگ پدر و مادرش، داستان تبدیل شدنش به بتمن و مبارزه‌اش با غول بزرگ. داستان این فیلم از فیلم‌هایی مانند مردی که سقوط می‌کند، بتمن: سال اول و بتمن: هالووین طولانی اقتباس شده‌است.

مشخصات فیلم:

  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • نویسنده: کریستوفر نولان/ دیوید اس. گویر
  • طبقه‌بندی : اکشن، ماجراجویی
  • سال تولید: 2005
  • اختلال شاخص: روان‌شناسی مثبت‌گرا، شجاعت
  • زبان : انگلیسی
  • كشور تولیدكننده: آمریكا/انگلیس
  • زمان : 141 دقیقه

توضیحات فیلم:

در فیلم “بتمن آغاز می‌كند”، بروس وین، تنها فرزند کارخانه‌داری بشردوست در گوشه‌های پرت آسیا درباره جنایت تحقیق می‌کند و زیر نظر مرد اسرارآمیزی به نام «دوکار» تربیت می‌شود و بالاخره به کشورش برمی‌گردد و در هیئت «بتمن» با فساد فراگیر در گاتهم سیتی مبارزه می‌کند.

فیلم “بتمن آغاز می‌كند” روح تازه‌ای در کالبد بتمن دمید و خیلی سریع به محبوب ترین بتمن و یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی تبدیل شد.

بروس وین در کودکی داخل چاهی می‌افتد و مورد هجوم خفاش‌ها قرار می‌گیرد و به همین دلیل وحشتی از خفاش‌ها دارد. کمی بعد، یک شب که با پدر و مادرش در حال بازگشت از سالن اوپرا هستند، پدر و مادرش توسط دزدی به نام جو چیل کشته می‌شوند و آلفرد پنی‌ورث خدمتکار خانوادگی آن‌ها، بروس را بزرگ می‌کند.

زمانیكه بروس به یک کلوب شبانه می‌رود، با فالکونی روبه‌رو می‌شود و با نصیحت‌های او تصمیم می‌گیرد تا به دور دنیا سفر کند و در مورد مجرمان بیشتر بفهمد. سپس خودش هم به خلافکاران می‌پیوندد و توسط پلیس دستگیر می‌شود. در زندان به بروس پیشنهاد می‌دهد که او عضو انجمن سایه‌ها به رهبری رأس‌الغول شود و روش و فنون مبارزه با جنایتکاران را بیاموزد. پس از اتمام دوره طولانی آموزش او، بروس می‌فهمد که انجمن سایه‌ها قصد نابودی گاتهام سیتی را دارند، چرا که آن قدر فاسد شده که چاره‌ای جز آن وجود ندارد. بروس از پیوستن به آن‌ها سر باز می‌زند و معبد انجمن را آتش می‌زند. رأس در این آتش‌سوزی کشته می‌شود. بروس هنری دوکارد را نجات می‌دهد و در حالی که بیهوش است، او را به روستاییان اطراف می‌سپارد.

در تولد ۳۰ سالگی‌اش، بروس با دوکارد روبه‌رو می‌شود و متوجه می‌شود که او خودش همان رأس‌الغول است. بروس برای محافظت از مهمانان، آنان را بیرون می‌کند. رأس نقشه‌اش برای نابودی گاتهام را برملا می‌کند.

بتمن تبدیل به یک قهرمان عمومی می‌شود، اما ریچل را از دست می‌دهد، زیرا ریچل نمی‌تواند با این هویت دوگانهٔ وی کنار بیاید. بروس بیشتر سهام شرکت وین را می‌خرد، ارل را اخراج کرده و فاکس را جانشین وی می‌کند. گوردون که پس از این ماجراها به مقام ستوانی ترفیع می‌یابد، به بتمن می‌گوید که خلافکاری در صحنه‌های جرمش، کارت جوکر جا می‌گذارد. بتمن قول پی‌گیری می‌دهد و ناپدید می‌شود.

نقد و تحلیل فیلم:

در فیلم”بتمن آغاز می‌كند” به وضوح گذشته بروس وین را می‌بینیم و تمامی مراحل بتمن شدنش را دنبال می‌کنیم! فضای فیلم تقریبا اکسپرسیونیستی است و گاتهام سیتی همان نیویورک است.

لازم به ذکر است كه «بتمن آغاز می‌کند» دنباله هیچ کدام از فیلم‌های قبلی نیست، بلکه خود داستانی جدید را در این مجموعه بازگو می‌كند.

بروس وین به تاثیر از قتل والدینش، بدنبال نبرد با پلیدی و بی‌عدالتی در دنیا بوده تا وحشت را از آنجا دور سازد. او یک جنگجوی نقابدار است که قدرت و هوش و مجموعه‌ای از ابزار و ترفندهای مافوق تکنولوژیک خود را برای نبرد بر علیه شیطان صفتانی که شهر را تهدید می‌کنند به کار می‌گیرد.

چیزی که در این فیلم خیلی لذت‌بخش است، چگونگی متعادل کردن مؤلفه‌های تاریک و روشن داستان و نیز مرتب کردن و چیدن مؤلفه‌های ژانری شناخته شده به روش‌های غیرقابل پیش‌بینی توسط کریستوفر نولان است مانند غاری که بروس وین در میان آن ایستاده و به وسیله ابری از خفاش‌هایی که مارپیچ گونه پرواز می‌کنند، احاطه شده است.

اين مطلب توسط سايت دكتر اميرمسعود رستمی تهيه و تنظيم شده است.

مطالب مرتبط

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *