ویژگی های یک مدیر موفق کدام اند؟

برای دست یابی به ویژگی های یک مدیر موفق ابتدا باید تعریفی از مدیریت داشته باشیم. مدیریت ترکیبی پویا از رفتارها، طرز تفکر و توانایی‌هاست که برای حرکت رو به جلو و قرار گرفتن مجموعه تحت مدیریت فرد در جایگاهی مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرد. حالا فرقی نمی‌کند که فرد مدیر یک موسس فرهنگی، یک سرپرست اجتماعی، سرمایه گذار یا یک سیاستمدار باشد. در بخش خصوصی فعالیت کند یا در سیستم دولتی حضور داشته باشد برای موفق بودن نیاز به ویژگی های خاصی دارد. مدیریت یک هنر است و مدیر موفق یک مجموعه یک هنرمند است که با مهارت و چیره دستی هرچه بیشتر می بایست به اداره امور بپردازد.

در این قسمت ویژگی های یک مدیر موفق عنوان می شود تا راهنمایی باشد برای کسانی که مدیر یک سازمان یا یک اداره و یا یک مجموعه بوده و یا اینکه قصد دارند در آینده به درجه مدیریت برسند و با این ویژگی ها بتوانند به بهترین شکل مسئولیت های مدیریت را برعهده گرفته و به دیگران نیز آموزش دهند.

ویژگی های مدیر موفق:

1- اتخاذ بهترین تصمیم در سریع‌ترین زمان 

یکی از اصلی ترین وظایف مدیران تصمیم گیری است و این تصمیم گیری برخی اوقات باید در زمان بسیاری کمی صورت گیرد. گاهی اوقات یک مدیر موفق باید بتواند 30 تصمیم را در 30 دقیقه اتخاذ نماید.برای این توانمندی باید:

  • آگاهی از هدف نهایی که می‌تواند بیشترین تاثیر را داشته باشد. 
  • در نظر گرفتن گزینه هایی که به هدف می رسد و ارزیابی آنها.
  • فعال بودن به کمک دانش و تفکراتی که همراه فرد بوده است.

2- بها دادن به دیگران

یک مدیر موفق بیشتر از توجه به خود به دیگران توجه کرده و از همکاران خود قدردانی می کند و همچنین از دیگران در مقابل ایده های مطرح شده مقاومت نمی کند و دیدگاه ها و نظرات همکاران و کارمندان خود را شنیده و ارزیابی میکند.

3- قبول مسئولیت ها و تقسیم موفقیت ها

یک مدیر موفق تمامی مسئولیت های مربوط به سیستم را به عهده گرفته و در صورت بروز مشکل نیروهای خود را در برابر دیگران شرمنده نمی کند و به طور خصوصی با کسی که مرتکب اشتباه شده است، صحبت می کند. همچنین در صورت برآورده شدن انتظارات و دستیابی به موفقیت، آن را با همه اعضای تیم تقسیم نموده و فقط به پای خود نمی نویسد.

4- توانایی در ریسک کردن

مدیر موفق فقط ریسک نمی کند بلکه با محاسبه گری ریسک می کنند چون آنها اهمیت ریسک پذیری را دانسته و مشتاق به کسب تجربه های جدید بوده و حتی اگر در این مسیر شکست بخورند، ناراحت نشده ولی مراقبت آینده نیز هستند. یک مدیر موفق با دانش و آگاهی نسبت به منابع در دست به ریسک کردن دست می زنند.

5-توجه به همه

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های مدیر موفق، توانایی آنها در شناسایی نقاط قوت و ضعف خود و گروه تحت مدیریتشان است. آنها به ضعف‌هایشان اجازه پر و بال گرفتن نمی‌دهند و نمیگذارند این ضعف‌ها به دلیلی برای شکست تبدیل شوند. مدیران بزرگ فضایی را بسط می‌دهند که در آن کارمندانشان را به چالش یادگیری تشویق کنند.

یک مدیر موفق به نیروهای فعال، متعهد، کاربلد و خلاق به چشم یک سرمایه نگاه کند. کارمندی که شرافت کاری بالا دارد، به کار و هدف خود متعهد و پایبند است و برای آن ارزش قائل است و به پیشرفت خود و مجموعه اش می اندیشد و هر روز یک نکته جدید می آموزد در حقیقت یک سرمایه گرانبهاست که یک مدیر باید به آن توجه کامل و کافی داشته باشد و در حفظ نیروهایی که این امتیازات را دارند تلاش کند چرا که حفظ این نیروها یعنی کمک به حفظ بقا و پیشرفت مجموعه و سرعت بخشیدن به رشد و توسعه آن سازمان.

6- رد و بدل کردن انرژی

یک مدیر خوب باید بتواند به کارمندان و همکارانش انرژی بدهد و نیز از آنها انرژی دریافت کند. انگیزه بدهد و انگیزه دریافت کند و از سیاست های تشویقی استفاده نماید و افراد را به نسبت کوشش و تلاششان تشویق نماید و به آنها یادآوری کند که حضور و تلاششان چه میزان سازمان را تحت تاثیر قرار می دهد.

7- مهارت برقراری ارتباط

یکی از مهمترین ویژگی های یک مدیر موفق که در حقیقت یک مهارت ذاتی است، مهارت برقراری ارتباط اینکه از قدرت ارتباطی بالایی برخوردار باشید. بتواند مفاهیم را به درستی انتقال دهد و در بیان نظرات و دیدگاهها هیچگونه ابهام یا سردرگمی نداشته باشد. این مهارت تنها محدود به مسائل مربوط به کار و وظایف نباشد بلکه با بکار بردن این مهارت ارتباط قویتری با کارمندان ایجاد کند تا آنها در حالیکه جایگاه و شان مدیر را می دانند و حرمت لازم را به جا می آورند صمیمانه مدیر را از خود و در کنار خود بدانند و با تمام وجود وفادار باقی بمانند.

مطالب مرتبط

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *